Mjuk pepparkaka med lingonsylt i långpannan




Jag bjöd på fika till mina spelmansvänner igår och det blev den här kakan från "7 sorters kakor" (jag dubblade orginalet och tippade i långpannan). Ni som har hökögon ser kanske att det inte är lingon på kakan utan tranbär men alla mina lingon var uppkokta. Nu är jag i packartagen för imorgon efter jobbet åker jag till fjällen, härligt ska det bli och fint väder hoppas jag på för mina regnbyxorna är försvunna, jag misstänker en viss dotter.......

MJUK PEPPARKAKA
4 ägg
4 dl strösocker
150g mjukt smör
2 dl lingonsylt
5-6 dl vetemjöl
4 tsk bakpulver
3 tsk kanel
3 tsk malen ingefära
3 tsk malen nejlika
3 dl mjölk

1. Vispa ägg och socker flufsigt.

2. Rör ned smör och lingon sylt.

3. Blanda allt det torra och tippa i det och sist mjölken.

4. Grädda i en smord långpanna i ca 25 minuter i 175°.

Kommentarer
Postat av: Therese

Gubben kommer hem idag så man kanske skulle vara snäll och baka hans favoritkaka mjuk pepparkaka?

Pulled moose det skulle va nått va?

Ha så trevligt i fjällen, vi funderar på att åka till stugan och bara vara..

Trevlig helg

Postat av: Karin

Mjuk pepparkaka med lingon är en kaka som min farfar ofta gjorde när vi skulle dit och fika. Den för med sig minnen och är en av mina absoluta favoritkakor :-)

2010-09-09 @ 15:35:37
URL: http://ensmakavkarin.wordpress.com
Postat av: bitte

Hej skulle du vilja va snäll och gå in på den här länken



http://nelly.com/newProducts.asp?qNavigation=&qNavigationId=4&navName=senast-inkommet-man&genderName=klder-fr-kvinnor&query=&campaignpage=campaign_template_id_66&language_id=1&urltype=rewritten&keep=nyheter



Och rösta på den tjej det står Linda Anderson på.

Skulle bli väldigt väldigt glad ifall du vill hjälpa mig.



Kram

2010-09-09 @ 21:37:13
URL: http://www.lovemercury.se
Postat av: MATBLOGGEN



Mjuk pepparkaka tillhör en av mina favoriter!

Så gott



Ha en fortsatt fin Lördag!

/ jenny

Postat av: Maria

Tjena sväjgan

Kom till mig snart och laga lite mat och baka kakor!Det skulle vara toppen!

Kram och ha det bra i fjällen

Maria

2010-09-11 @ 15:04:33
Postat av: Karin

Therese:Pulled moose är jag sugen att testa men det är nog för torrt kött eller? Hoppas det blev stugan och en skön helg för dig!



Karin:Härligt med barndomsminnen!



Bitte:Jag ska kolla in det där!



Matbloggen: Jag gillar också mjukis peppis men bakar det så sällan!



Maria:Tjena tjena!Ja Stockholm och ditt kök är aldrig fel!Vi har haft det super i fjällen!

2010-09-13 @ 19:57:09
Postat av: I Nadjas kök

Oj vad sugen jag blev på pepparkakor nu...

2010-09-18 @ 11:34:49
URL: http://www.nadjaskitchen.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0