Ugnsrotisar med chevré till sista rådjurssadeln



Som ni ser så är det en "föreugnbild" det här, efterbilden blev kackig så ni får använda er fantasi. Citronoljan och getosten mot rödbetorna blir fantastisk! Snåla inte med olja och kryddor, blanda direkt i ugnsformen och veva runt med kroppen. Jag lägger betorna i en egen dressbunke (med olja och kryddor), blandar och lägger försiktigt i stora formen så inte allt blir rosa. Fjantigt kanske för det blir ju ingen skillnad på smaken precis.......

UGNSROTISAR MED CHEVRÈ
rödbetor
potatis
morötter
palsternacka
rödlök
vitlöksklyftor
chevréost
citronolja
persillade
salt




MARINERAD RÅDJURSSADEL

1 rådjurssadel/älgstek/rådjursstek

Marinad:
1 dl rapsolja
2 msk balsamvinäger
2 msk japansk soya
1 msk torkade örter
2 klyftor riven vitlök
några droppar tabasco

Blanda marinaden och lägg det i en påse med köttet, tinat eller fryst gärna över natten.
Lägg köttet i en trång ugnsform med marinaden och kör köttet i 150° graders ugn tills innertemperaturen är max 60 grader (om du vill ha det rosa vilket jag hoppas!)
Sedan skär jag loss fileérna och bryner på dom med smör i en stekpanna, gott med stekyta tycker jag.

En härlig lördag har jag haft med morgonpromenad, lång härlig frukost och kortspel med Anna. När jag skjutsat henne till tåget blev det svampskogen och där blev korgen full, tack Kerstin! En fikasväng hos mamma och sedan planering hos Maria för nästa helgs tjejmiddag. Nu har jag landat vid datorn efter lite rester sen gårdagen, ja och kvällen blir bara lugn och skön.


Kommentarer
Postat av: Sylvia

Va gott! Själv har jag haft middagsgäster som fick tjälknul o blåbärssås till ugnsstekt potatis med västerbottenost på. Blev åxå gott :9 men jag är hemskt svag för rödbetor o chevre. Mums!



Ha de!

2010-09-18 @ 21:27:16
URL: http://florakulinara.blogspot.com
Postat av: mimmismat

Nu blir jag sugen på att ta fram en rådjurssadel och fixa med i köket.

Jag har nu skördat frön från Libbstickan. Vill du ha frön till din trädgård kan jag skicka ett gäng?



Ha en skön söndag/ Mimmi

2010-09-19 @ 16:24:41
URL: http://mimmismat.wordpress.com
Postat av: Karin

SYLVIA:Spännande med blåbärssås, det vill jag testa!



MIMMI:Tack snälla du jag vill gärna ha såna frön!

2010-09-20 @ 19:21:49

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0