Ripa med gräddsås, "svampcon" och oströsti

Som den matnörd jag är så känns det nu som jag varit till paradiset och vänt! Jag har precis ringt till Olle (dotterns pojkvän) och tackat för ripbrösten och ni ska veta att de smakade ljuvligt! Det var första gången jag lagade och åt ripa och mannen sa: -Du idag blir det inga rester! Jag hittade inget recept som jag gillade direkt men marinad brukar ju alltid funka med vilt så jag la köttet (6 ripbröst) i:


3 msk olivlja
1 msk soya
10 krossade enbär
1 msk svartvinbärsbalsamico
1 liten vitlöksflisa .......och där fick det ligga i ca 1 timme sedan......



1. Brynte jag köttet i smör och slog på 3 dl fond från skrovet, tack snälla Lisa (Olles mamma) som kokat den!

2. Lät den koka ihop till ca 2 dl och slog på 2 dl grädde, 1 msk tomatpuré och 1 msk messmör.

3. Ripbrösten fick puttra 2 min på varje sida sedan tog jag upp dem ur såsen.

4. Silade såsen och höll den varm,  skivade köttet.



"SVAMPCON" som topping på köttet

2 dl torkade trattkantareller
1/2 paket bacon


♥ Lägg svampen i blöt i lite vatten.

♥ Krama ur vätskan, stek svamp och bacon tills det blir krispigt.

♥ Salta bara lite och peppra en gnutta



OSTRÖSTI .....på mitt sätt

350 g potatis, palsternacka och morot
1 klyfta vitlök
2 dl lagrad prästost
2 msk olivolja
1 tsk salt
svart och vitpeppar


1. Riv rotsakerna och blanda ihop med ost, olja och kryddor.

2. Stek allt i rejält med smör, platta till rejält i pannan.

3. Tippa snyggt över i en annan het smörad panna eller gör det mindre snyggt flera gånger som jag!

Det hade varit bra att ha en panna utan plasthandtag och stoppat in pannan på grill i ugnen.


TREVLIG HELG MINA VÄNNER! 


Kommentarer
Postat av: Linda - Cupcakefluffan

Ripa har jag aldrig ätit men det ser himla gott ut



Ha en trevlig helg du med

2011-04-01 @ 21:54:11
URL: http://cupcakesfluffan.blogspot.com/
Postat av: Karin

LINDA: Det var premiär för mig men jag hoppas att det blir fler gånger!Ha det fint!

2011-04-02 @ 19:48:44
Postat av: Märit

Den pojkvännen skulle jag vilja låna! =)

Jag har heller aldrig ätit ripa, men jag kan tänka mig att det är jättegott!

2011-04-09 @ 11:44:05
URL: http://torparsambo. blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0