Kryddig äppelpaj med nötsmul



Jag gjorde nog ingen äppelpaj ifjol höst kanske beror det på att vi fick 3 äpplen på trädet som fåglarna hann mumsa upp före oss. I år blir det ändå svårare för nu har jag sågat ner trädet! Nu hittade jag en påse äppelklyftor i frysen som jag fått av någon snälling och nu har dom hamnat i den här pajen. Det går alldeles utmärkt att frysa in skalade klyftade äpplen, pressa lite citron över och pang bom i en plastpåse...om ni har mycket äpplen alltså men det problemet har ju inte jag då.

ÄPPELPÄPPELPAJRECEPTET finns hos Arla och jag har testlagat den och då är det svåraste att mäta noga och verkligen följa receptet, guldstjärna till mig för det gjorde jag!




Nu till testpanelen som består av mannen  och tre tjejkompisar. Typiskt att inga ungdomar var hemma i helgen.

Den nätta lilla panelen fick order att: 
1. Smaka
2. Gissa kryddan
3. Ge ett utlåtande men det var inte tillåtet att säga: den var god.

Mannen: Efter en del smackande säger han ingefära och gissa om jag blir impad för det var ändå bara 1 tsk på äpplena men när han sen säger dragon då åker rullgardinen ner ( han blinkade med ögat så jag förstod).
- Den smakar syrligt frächt och smälter i munnen , också med ett litet flin men han menar det för han tar mera!

Kompis nr1 även kallad "storätarn": - Det smakar lite som pepparkaka så jag gissar ingefära. Det var supergott med de stora nötbitarna mot de mjuka äpplena. Jag måste ta en bit till ja för det va så gott!

Kompis nr 2 som är presentfixare och fotofreak: - Nötter och äpplen och kanske lite kanel. Men lägg av den var god! (följde inte reglerna riktigt men vad gör man?)

Kompis nr3 som är tidsoptimist och dinkelfantast: - Ja det är ingen ingefära i alla fall! Vet du att jag är nötallergiker? HON LJUGER! Mycket nötsmak så jag känner knappt kryddan och eftersom jag kom för sent så tar jag lite till!

Jamen jag själv då vad tyckte jag då? Den var helt "superdupersmakrik" och jag kommer garanterat att göra likadant igen. Det går faktiskt att öka på lite av ingefäran utan att det blir sämre! Och kom ihåg att ni tar riktigt smör, gärna extrasaltat om jag får bestämma.



Vill man inte köpa färdig vaniljsås så är det här enkelt och gott!


RÅKRÄM men det låter godare med vaniljkräm
3 äggulor
2 msk strösocker
2 msk vaniljsocker
3 dl grädde

1. Vispa äggulor, socker och vaniljsocker fluffigt.

2. Vispa grädden och vänd ner äggvispet.

3. Smaka av om du vill ha såsen sötare.


Nu ska vi åka ut på Näset och ha en räkkväll men stackars mannen får vara hemma och leta sig något i skåpen han men han har i alla fall en himla god pajbit till efterrätt!

Kommentarer
Postat av: Mårtenssons kök

Hallelulja, den vaniljsåsen är den godaste i hela världen, så det så!

2011-08-07 @ 21:57:44
URL: http://martenssonskok.blogspot.com
Postat av: Kerstin

Kul med den smakpanelen! Nu blev jag riktigt nyfiken på pajen och tror att jag testar den framöver. Vi får ju hela 15!!! äpplen i vårt äppelträd så då räcker det till en paj ;=)



Ha det bra i veckan!

2011-08-08 @ 10:23:19
URL: http://mindag-k.blogspot.com
Postat av: Fröken Dill

Snart är äppelsäsongen här! Snabbt har det gått, men vad gör det. Augusti är underbart!

Många hälsningar från fröken Dill

2011-08-08 @ 13:25:52
URL: http://www.frkdill.blogspot.com
Postat av: sofie mumsfillibaba

Ser fram emot äppelsäsongen!!

2011-08-10 @ 22:18:42
URL: http://www.mumsfillibaba.blogspot.com
Postat av: Karin

MÅRTENSSONS KÖK: Instämmer!



KERSTIN: Men hallå ingen dålig skörd du får:)!



FRÖKEN DILL:Längtar till svampsäsongen faktiskt!



SOFIE: Ja och att man känner någon som får för mycket äpplen!

2011-08-11 @ 20:05:52

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0