Mangosalsa med räkor



Hej mina vänner och god fortsättning på det nya året!
Hoppas att ni haft en härlig helg och är laddade för ett nytt år. Vi har varit på en trevlig nyårsfest, ungdomarna har varit hemma och igår blev det röj i garderober och skåp. Sa jag något om det vid 12-slaget eller.......nej det var äldsta dottern som drog igång allt. Vilken mess! Ni skulle bara sett, pussel, pyssel, spel och kläder i mängder, sånt som borde rensats bort för längesen. Hallå jag plockade fram en babysitter från ett överskåp och yngsta dottern är 20! Varför bor det ingen ordningsmänniska i det här huset? 
När allt var undanröjt (läs:lagt i säckar och lådor) gjorde vi en mumsig middag och till förrätt åt vi den här salsan som jag älskar.

MANGOSALSA MED RÄKOR 6 glas
1 kg räkor med skal
1 mango
1/2 gurka
1/2 liten rödlök
1/2 kruka koriander
Dressing:
4 msk pressad citron
2 msk fishsauce
1 klyfta riven vitlök
chili färsk eller flakes, smaka dig fram!
2 tsk honung

1. Skala räkorna.

2. Dela, skala och skiva mangon i bitar.

3. Dela gurkan och skär i bitar.

4. Hacka lilla löken, chili och koriandern fint och blanda ihop allt i en bunke.

5. Rör ihop dressingen och slå den över.

6. Dela upp salsan i portionsglas, den blir bara godare om den får stå och dra en stund

Kommentarer
Postat av: Kjersti Casteryd

Ser gott ut, jag som älskar mango och räkor. Brukar göra något liknande, men fishsås i dressing har jag aldrig prövat. Det måste jag nog göra.

2011-01-04 @ 12:27:29
URL: http://kjerstismatochprat.blogspot.com
Postat av: Karin

Det där låter som en förrätt helt i min smak! :-)

2011-01-04 @ 12:59:25
URL: http://ensmakavkarin.wordpress.com
Postat av: Therese

åh vad jag små fnissar här..

jag är ju en sådan där spara människa, du vet kan ju vara bra att ha!!

För några år sedan så fick jag för mig att jag och gubben skulle basta, ringde hem och bad att han skulle plocka bort kartongerna och köra igång bastun..

Han svarade glatt att det skulle gå bra och såg fram emot att vi skulle basta..

Efter 5 minuter så kom det ett sms och ja hm, vi kan väl säga som så att det stod inga fina ord där..

Han visste nämnligen inte om att det stod ca 12 banankartonger full med barnkläder och diverse andra grejor..

Grejorna åkte dock ut och vi fick basta sen hade jag ju mitt roliga kvar att rensa..



Efterrätterna du gjorde såg jätte goda ut.

Kram på dig och god fortsättning!


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0