Paella med vitlöks och citronsås

Paella gillar jag men en såhär stor laddning har jag aldrig gjort tidigare, nu var vi många men det blev en hel del kvar till imorgon. Om man inte lagar så här mycket så funkar det ju att fräsa ihop allt i en stor gryta eller paellapanna. Jag körde ris och grönsaker i stora gjutjärnsgrytan och köttet stekte jag i pannan i omgångar. Allt blandade jag sedan ihop i två långpannor och värmde på i ugnen när vi mumsat i oss småplocket till förrätt. Det går fint att förbereda men tippa hellre i mer buljong så det inte blir torrt och tråkigt.
I en riktig paella ska det ju vara musslor och räkor med skal men det här blev en lättäten variant utan "piller".
Hur kunde jag glömma ärtorna i frysen?

PAELLA 13-15 port
8 dl långkornigt ris
2 gula lökar
4 paprikor i olika färger
4 klyftor vitlök
2 kuvert saffran
2 tsk gurkmeja
2-3 dl passerade tomater
17-18 dl buljong
3 msk olja

1 kg kycklingfilé
600g kryddig korv
3 hg rensade räkor
3 dl djupfrysta ärtor
paprikakrydda
salt och peppar

persilja eller koriander att strö över
ev. citronklyftor


1. Hacka lök, paprika och vitlök och fräs det i oljan.

2. Tippa i ris, saffran och gurkmeja och låt allt bli varmt.

3. Nu är det dags för tomater, buljong och rör om.

4. Låt risblandningen svälla på svag värme tills riset är kokt men har lite tuggmotstånd.

5. Under tiden som riset puttrar så steker du kycklingen och korven i bitar och blanda ner räkor och ärter.

6. Krydda kycklingen rejält!

7. När riset är klart så blanda det med kycklingfräset i två stora ugnsformar.

8. Smaka av med kryddor och strö över något grönt.



Det brukar sällan vara sås till paella men vi är en såsig familj..........


VITLÖK OCH CITRONSÅS

3 dl creme fraiche 34%
1 dl majonäs
1/2 citron , skal och saft
2 klyftor riven vitlök
1/2 dl hackad koriander
salt och peppar

1. Blanda ihop såsen och servera den kall till paellan.

Trackback
RSS 2.0