Kardemummakaka i långpannan



Kardemumma det gillar jag och den här kakan hittade jag hos Cupcakefluffan men jag dubblade receptet (utom med bakpulvret) och gräddade i en långpanna istället. Nu ska jag kolla om det hänt något med mina chili och tomatplantor!

KARDEMUMMAKAKA
250 g smör
5 dl mjölk
4 ägg
4 dl strösocker
12 dl vetemjöl
4 tsk bakpulver
4 tsk kardemumma
2 tsk vaniljsocker

♥ pärlsocker och hackad mandel på toppen 


1 Smält smöret och tippa i mjölken.

2. Vispa ägg och socker fluffigt.

3. Blanda mjöl, bakpulver, kardemumma och vaniljsocker.

4. Blanda växelvis mjöl och smörblandningen i äggvispet. till en slät smet.

5. Tippa smeten i en smord/plåtpappersklädd långpanna.

6. Strö över pärlsocker och hackad mandel.

7. Grädda i 175° i ca 30 minuter.






Vissa saker känns så fruktansvärt onödiga.....det ligger en tjej på Umeåintensiven nu som blev påkörd av en "drognisse" häromkvällen när hon tog sin vanliga kvällspromenad......nu är vi många som tänker på henne och familjen och hoppas att det kan ge kraft.......



Kommentarer
Postat av: Linda - Cupcakefluffan

kul att du testade kardemummakakan och kanon att det går bra att dubbla smeten för en långpanna, det skall jag ta och göra nästa gång jag gör kakan

2011-03-31 @ 19:51:58
URL: http://cupcakesfluffan.blogspot.com/
Postat av: Anonym

Kardemumma är en underbar smaksättare. I fredags smaksatte vi en wook med just kardemumma och kanel...MYCKET GOTT! Åsa Z

2011-03-31 @ 20:03:45
Postat av: Karin

Jag älskar kardemumma och kardemummakaka är en klar favorit! Smidigt att göra den i långpannan dessutom!

2011-04-01 @ 12:03:12
URL: http://ensmakavkarin.wordpress.com
Postat av: Marie

Hej,

Brukar kika in här då och då. Måste testa ovanstående recept, såg riktigt god ut.



Insåg även att du troligen kommer från mina "hemma-trakter". Tjejen du nämnde i inlägget är en gammal jobbarkompis till mig. Och är tillsammans med en släkting till min sambo. Våra tankar går till hela hennes familj och hoppas att allt går bra för henne.

Hälsningar

Marie



2011-04-01 @ 22:01:46
URL: http://nessis.bloggplatsen.se/
Postat av: Karin

LINDA: Den blev riktigt hög också det trodde jag inte, mums!



ÅSA:Aha... kardemumma har jag aldrig haft i wok(bara i Indisk mat)så nu blev jag riktigt nyfiken Åsa! Nästa vecka kommer vi till dina krokar, vi kanske ses i backen eller på Konsum:)



KARIN: Ja visst är det gott med kardemumma, det blir ju dubbelt så mycket i långpannan och det är aldrig fel!



MARIE:Hej Marie! Gissa om jag tänker så det knakar vem du kan vara......jag jobbade på "kapsling" för längesen men det hjälper inte hur jag än tänker. Vi får hålla tummarna tillsammans......

2011-04-02 @ 19:54:39
Postat av: Livia

Jag tycker att du har en asgrym blogg! Har du lust så slå även ett öga på min :).

2011-05-07 @ 01:15:24
URL: http://smsalåna.nu

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0