Pasta Bolognese



Jag har haft en lugn, skön och solig söndag, varit på Näset, grejat ute och planterat om mina chilisar. När jag läste hos Karin om hennes Bolognese så kom jag på att jag nog aldrig gjort en sån "orginalsås" men idag blev det! Jag var inte så imponerad till en början och höll på att smaka ihjäl mig och var nära flera gånger att svepa ner spiskummin,  paprika och chili meeen...... när den puttrat på en timme ungefär och hamnade på tallriken med pappardelle och riven lagrad präst så var den inte tokig alls. Ja jag fick ändra mig!


KÖTTFÄRSÅS BOLOGNESE
1 kg köttfärs
2 stora gula lökar
3 morötter
1 bit rotselleri
3 klyftor vitlök
1 dl tomatpuré
150 g rökt sidfläsk eller bacon
7 dl kraftig buljong från kok eller tärning
1,5 dl vin, rött eller vitt
3 lagerblad
3 tsk oregano
3 tsk mejram
salt och mycket svartpeppar
1,5 dl persilja eller basilika





1. Skala och hacka lök, morot, selleri och vitlök och fräs det mjukt i stekpannan och låt tomatpurén fräsa med på slutet.

2. Tippa över grönsakerna i en gryta och stek nu fläsket i fina små tärningar.

3. Stek färsen och krydda den.

4. Lägg nu allt utom persiljan i grytan och låt det småputtra i en timme ungefär.

5. Hacka persilja eller något annat grönt och rör i innan du serverar.



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0