Hilmikas aubergineröra

 
 
Här kommer ett tillbehör till köttgrytan i mitt förra inlägg. Det här receptet fick jag också av Catrin Köhler Decker och eftersom aubergine inte är min favvogrönsak så var jag lite tveksam till det här men jag älskade den! Jag gjorde röran ganska "snäll" och lät köttröran vara hetare.
 
HILMIKAS AUBERGINE
1 aubergine
1 rödlök
2 tomater
1/2-1 msk kashmiri chili eller någon annan chilimix, sambal eller flakes
1 dl kokosmjölk
1 buljongtärning eller ca 2 tsk salt
2 tsk gurkmeja+ 1 tsk till lökfräset
olja , en neutral till fritering
 
1. Skär aubergine i bitar och blanda runt salt och gurkmeja.
 
2. Fritera bitarna i riktigt het olja tills de är bruna, ta upp med hålslev och lägg åt sidan.
 
3. Hacka tomater och strimla löken fint och fräs först löken i olja med gurkmeja och kashmirichili och låt sedan tomaterna fräsa med.
 
4. Tippa i kokosmjölk och ev buljong/salt och låt det puttra på svag värme.
 
5. Blanda sedan ner den friterade auberginen och låt röran puttra ihop några minuter bara, smaka av med kryddor.
 
 
Imorgon blir huset fullt av våra ungdomar som kommer hemåt och eftersom sommaren äntligen hittat hit så blir det nog en grillkväll.
Ha det bäst mina vänner nu ska jag dyka i säng!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0