Jack Daniels sås/glaze

 
 
 
Jag såg den här såsen hos Mårtenssons Kök och tyckte den verkade spännande och eftersom vi skulle grilla och få främmande så testade jag. Kolla gärna runt där för det finns massor av goda recept! Såsen tar  en stund men den sköter ju sig själv och fick högsta betyg av mannen som skrapade ur kastrullen med en slickepott! Passar både att pensla på det färdiggrillade köttet eller att servera vid sidan om och jag gjorde det sista. Jag ändrade lite i receptet, drog bort lite sött och tog mera syra och whiskey.!
 
JACK DANIELSSÅS/GLAZE
 
1 hel vitlök+olivolja
1,5 dl vatten
2,5 dl ananasjuice
4 msk teriyakisås
1 msk soya
2 dl farinsocker
4 msk citronsaft
4 msk finhackad silverlök
2 msk whiskey
1 msk krossad ananas
1 krm cayennepeppar
25 g smör (som slank ner i den här såsen istället för chokladsåsen i kastrullen bredvid)
 
1. Skär av toppen på vitlöken och skala bort lite av det yttersta skalet, lägg den på en foliebit och dutta på lite olja. Knöla ihop folien och baka löken i ugnen 160 grader i 60 minuter. Låt den svalna
 
2.  Koka ihop vatten, juice, teriyakisås, soya, socker och citron på svag värme några minuter.
 
3. Kläm sedan ner de mjuka vitlöksklyftorna i såsen och pytsa sedan i whiskey, ananas, lök, cayenne och smör.
 
4. Låt såsen/glazen koka tills den tjocknar på sig och blir lätt klibbig ca 45-50 minuter.
 
 
Jamen vips så var helgen slut då liksom, vad fort det går! Jag har haft en toppenhelg med trevligt främmande på fredag,  spelmansstämma hela lördagen och idag har jag torkat en massa kryddor, plockat gubbar, promenixat och stökat på här hemma. Snart kommer Anna hem och då ska vi mumsa jordgubbar!
 
 
 

Kommentarer
Postat av: Mårtenssons kök

Härligt, låter som när vi gör den här hemma - då skrapas också det sista ur grytan med sked... Så kul att ni provade den och att den gick hem,
tack för länkningen och komplimangen!

2012-08-07 @ 14:24:58
URL: http://martenssonskok.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0