Nasi goreng med älgkött

 
Indonesisk pytt i panna fast på mitt sätt då ( tror inte det springer så många älgar där borta) idèn fick jag av en vitkålsklyfta längst in i svalen. Stuvad vitkål är en av mina favoriter men det fick jag hos mamma igår med isterband till, huuur gott som helst och därför ville jag göra något annat av den här lilla kålbiten. Ibland behövs det inte miljoner hippa grönsaker för att det ska bli gott bara man inte snålar med kryddorna!
Jag tog upp en liten bit kött som jag skrivit "fin grytbit" på och bara man skär det supertunt när det är nästan fruset  och steker hett och snabbt så blir det alltid mört.
Ja man tar väl de grönsaker man gillar eller råka ha hemma
 
 
 
 
NASI GORENG 3-4 port
3 hg skav av älg, gris, nöt eller kycklingstrimlor
1,5 dl okokt ris eller kokt ris om du har
2 morötter
1 klyfta vitkål,  2-3 hg
1 näve fryst gröna bönor
1 stor rödlök
2 klyftor vitlök
1-2 msk finhackad ingefära
1 chili (smaka dig fram för ingen chili är den andra lik)
1 msk curry
1 msk fisksås
2 msk japansk soya
1 lime eller 1/2 citron
1/2 kruka koriander
olja till stekning
 
Till servering: Ljus soya (japansk) eller creme fraiche med lite vitlök om du är såsälskare!
 
 
 
1. Koka riset om du inte har någon rest.
 
2. Flisa det halvfrusna köttet eller skär så tunt du kan och låt det bli rumstempererat.
 
3. Strimla morötter och vitkål och fräs det tillsammans med bönor och curry tills det mjuknat en gnutta.
 
4. Låt sedan det kokta riset,  vitlök, ingefära och chili fräsa med och lägg allt åt sidan.
 
5. Stek nu köttet hett och snabbt i oljan, salta och peppra och pytsa sedan i rödlöken så den får lite färg.
 
6. Blanda ihop  köttet med risfräset och krydda med, fisksås, soya, limesaft och hackad koriander.
 
7. Smaka, smaka, smaka om det behövs mera kryddor och servera sedan med ljussoya och ev. en klick creme fraiche

Kommentarer
Postat av: Victoria

Mmm vad gott;)
Kramar från Victoria på www.victoriasprovkök.se

2012-11-16 @ 15:04:12
URL: http://www.xn--victoriasprovkk-mtb.se
Postat av: Tant Gul

Extra lyxigt älg ju! Ser jättegott ut.

2012-11-20 @ 19:17:31
URL: http://tantgulsblogg.se
Postat av: Emmy

Underbart när olika kök möts! Lyxigt att ha älgkött att kunna använda. När min man jagade mer åt vi vilt så ofta att det blev vardagsmat, nu är det ren lyx när vi kommer över lite kött. Då håller jag nästan på det för länge för att jag vill laga något speciellt.
Din nasi goreng ser mycket god ut! Det är en favorit rätt hemma hos oss.

2012-11-23 @ 22:46:39
URL: http://remsansbistro.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0