Lammkotletter med rödbetor och chevré

 
Men hallå vad gott det här blev då, det bästa på länge! Mannen är ingen lammälskare, bara när det är filé men det blir ju bara godare med ben och fettkappa tycker jag. Ofta när det blir matprat så får jag höra att "ni äter väl god mat jämt ni" men då kan jag bara tala om att de senaste veckorna när vi flängt på saker efter jobbet då kan ett korvpaket bli middag i flera dagar och mannen är en fena på att grilla dom!
Men en vacker dag när jag är i stora staden vill jag smaka den här........
 
 
 
 
LAMMKOTLETTERNA stekte jag hett och snabbt i smör och olja, kryddade bara med salt, nymalen vitpeppar och finhackad rosmarin, torkad funkar också,
Kom ihåg att lamm ska vara rosa!
 
RÖDVINSSKY Tippa i 2 dl rödvin i pannan när du stekt köttet, 1/2 buljongtärning eller en dutt hemkokt fond, 2 tsk tomatpuré, en dutt honung och en kvist rosmarin eller en nypa torkad och låt allt koka ihop, smaka av och sila.
 
RÖDBETORNA ca 7hg råskalade jag (ja man blir lila om man inte jobbar med handskar men vem bryr sig) klyftade och la i en ugnsform, rejält med olivolja, salt och torkade örtkryddor, smula över 200g CHEVRÈ när betorna börjar mjukna och låt osten smälta och få färg. Ringla över lite honung och pinjenötter om du har.
 
POTATISEN skivade jag tunt på mandolinen med skalet på och stekte i pannan med mycket olja, la på hushållspapper och saltade. Klart på ett litet kick! Är det mycket stärkelse i päran kan man såklart skölja och torka den innan men det gjorde inte jag.
 
VITLÖKSSMÖR
 
 
 Att jag köpte lamm beror mest på att jag snart har slut på älgkött och att jag fått  en flaska vin som skulle passa till lamm eller nötkött. Och det blev suveränt tillsammans men jag är övertygad att det passar till älg också.
 
Jeanneret 6830

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0