Carpaccio på kålrabbi

 
Det blev en rolig kväll i köket för mig, jag fick några kålrabbi av Marie på jobbet och det är en rotsak jag varken ätit eller lagat tidigare och ni som känner mig vet att då går jag igång rejält! Jag googlade runt och hittade flera enkla recept hos Årstiderna. På en gång när jag smakade på kålrabbin så var den smaklös men med en fantastisk krispig konsistens och kombinationen med mjuka tomater, skinkchips, salladslök, citronsaft, smakrik rapsolja och hyvlad parmesan på toppen blev WOW!
Det här får bli förrätt nästa gång vi ska ha partaj tyckte mannen men jag gissar att det här är en typisk höstgrönsak så vi får väl rappa på då! 
 
 
 
CARPACCIO PÅ KÅLRABBI 2 port
1/2 kålrabbi
8 småtomater
2 salladslökar
4 skivor kallrökt skinka
1,5 msk god raps eller olivolja
1,5 msk pressad citron
salt och svartpeppar
1 dl "flisad" parmesan
 
1. Skala kålrabbin med kniv och skiva den tunt på en mandolin.
 
2. Lägg skinkskivorna mellan hushållspapper och kör de i micro i ca 2minuter och låt de sedan torka.
 
3. Lägg "rabbin" på ett fat och bygg sedan på med tomater och salladslök.
 
4. Blanda ihop dressingen och ringla på lite av den och toppa med ost, salt och peppar.
 
 
Jag gjorde en soppa också men den kommer imorgon den!
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0