Grönsakssoppa med fänkål och kålrabbi

 
 
 
Nu hamnade kålrabbin i en grönsakssoppa som blev krämig och god men någon smak av själva knölen kunde inte jag spåra för de andra smakerna vann. Jag toppade soppan med rökt sidfläsk i tärningar, salladslök och parmesanost. Det här är ju som alla vet en "mantagervadmanhaversoppa" och kålrabbin kan lätt bytas ut mot en kålrot eller mera av de andra rotsakerna.
 
GRÖNSAKSSOPPA
1 fänkål
1 liten kålrabbi
2 morötter
1 gul lök
2-3 potatisar
2 klyftor vitlök
vatten
1 fond du chef grönsaksbuljong
1 dl grädde
1 dl creme fraiche
2 msk pressad citron
salt och nymalen vitpeppar
 
1. Dela alla grönsaker i bitar, ta bort rotstocken på fänkålen och koka alla grönsaker mjuka i buljongen.
 
2. Mixa soppan slät med en stavmixer eller matberedare, se till att ha vätska så det precis täcker grönsakerna.
 
3. Smaka av med grädde, creme fraiche, citronsaft, salt och peppar och späd mera om du tycker att soppan är för tjock.
 
"TOPPING"
stekt rimmat sidfläsk i tärningar
flisad parmesan eller någon annan lagrad ost
strimlad salladslök eller gräslök
 

Kommentarer
Postat av: Katarina

Grönsakssoppa gillas i vår familj :)

2012-09-10 @ 03:09:38
URL: http://hovkonditorn.blogspot.com
Postat av: Pernilla

Jag som precis satt och funderade på bra mat att ta med sig till jobbet i höst och kom då att tänka på soppor! Nu vill man ju gärna ha något värmande i sig och för mig som jobbar kvällar är soppor jättebra mat.

Så tack för det receptet!

2012-09-10 @ 15:44:33

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0