Mammas marängrulle med blåbär

 
Anna fick såklart önska födelsedagstårta och hon gjorde ett lättsamt och bra val för bottnarna gjorde jag en dag i förväg och sedan kom mamma och fixade det sista, på med grädde, bär och rulla ihop.
Det här är nog min sämsta bild på länge men så kan det bli när man är tårtsugen!
 
MAMMAS MARÄNGRULLE
6 äggvitor eller 2 dl
3 dl strösocker
1/2 dl maizenamjöl
1 tsk vaniljsocker
1 dl hackade nötter eller mandel/spån
 
Fyllning:
4 dl grädde
2-3 dl blåbär eller de bär man gillar
30 g mörk choklad
 
 
1. Vispa äggvitorna tills de blir hårda.
 
2. Rör ihop socker, maizena och vaniljsocker så det blir klumpfritt och vänd ner det i vitorna.
 
3. Lägg smeten på ett oljat bakplåtspapper och strö över nötter eller mandel.
 
4. Grädda i ca 25 minuter i 175 grader.
 
5. När botten är riktigt kall så lägg på grädde, bär och rulla ihop.
 
6. Smält choklad och ringla över tårtan.
 
 

Kommentarer
Postat av: Pernilla

Hej på dig!

Vilken trevlig och (mat)inspirerande blogg du har. Jag googlade på maträtter med pesto rosso så på den vägen är det. Så nu lär jag kika in här då och då.

Ha det bra
Mvh Pernilla

Svar: Tack snälla du! Kul om du tittar in flera gånger, det gillar jag!
Karin Walker

2012-09-02 @ 14:18:32

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0