Parisare eller franska våfflor

 
 
Jag har min lediga dag och bakar mina första julkakor, det kommer bara att bli några få sorter iår (också!) men riktigt smarriga istället! Lisa, min näst yngsta har lovat att göra biskvier så då kan jag stryka dem från listan, jag har tänkt mig en sort till och det lutar åt cookies med jordnötter och choklad eller Anneliekakor
Jag hoppade över ett kavelmoment den här gången (för jag och kaveln gillar inte varann). När degen var klar gjorde jag rullar som fick vila kallt och sedan skar jag skivor som sedan kavlades i socker!
 
 
PARISARE ca 32 dubbla
7,5 dl vetemjöl
300g smör
3 msk vatten
strösocker till kavling

SMÖRKRÄM
200g smör
3,5 dl florsocker
1 msk vaniljsocker
2 äggulor

1. Veva ihop mjukt smör och mjöl (jag är bekväm och tar elvispen)

2. Tippa i vattnet och knåda ihop en smidig deg.

3. Ta mera vatten om det behövs, lägg degen kallt en stund.

4. Kavla ut degen till en 3 mm tjock kaka och ta ut rundlar(eller rulla degen som jag skrev under bilden)

5. Jag tar ett litet snapsglas som mått och sedan kavlar jag de små rundlarna i socker med kruskavel.

6. Vill du ha riktigt stora kakor tar du såklart ett större glas.

7. Grädda i 200° i 8-10 minuter

8. Rör ihop smörkrämen och bred på kakorna när de är kalla.

Kommentarer
Postat av: Ann-Sofi Matsafari

Jättefina! Minst lika fina som dem jag köper på konditoriet.

Svar: Tack, vad glad jag blir!
Karin Walker

2013-12-18 @ 16:45:02
URL: http://matsafari.nu

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0