Lax i ugn med kräftstjärtar

 
Lätt, läcker lax som passar fint till både fest och helgmys!
Receptet hittade jag i Mårtenssons kök men jag hade inget dillfrö så det blev fänkålsfrön istället och färsk dill i röran. Det enda som var problemet var sikten in i ugnen....fattar inte varför jag låter  ugnen "gro igen" och se vidrig ut.... och när den är blänkade ren tänker man att nu ska här hållas efter...jo tjena!
 
LAX I UGN MED KRÄFTSTJÄRTAR 4port
 
4 portionsbitar lax
200g (ca) kräftstjärtar frysta eller i lag
1/2 dl majonäs
1 dl creme fraiche
1/2 dl dill
1 tsk fänkålsfrö
1/4 tsk cayennepeppar
vitpeppar och en nypa salt
1/2 citron, saften från den
 
1. Skär ett snitt mitt i laxfilen och pressa citron över fisken, salta och peppra.
 
2. Blanda ihop de övriga ingredienserna och lägg en klick av fyllningen i varje skåra på laxen.
 
3. Gratinera fisken i 225 grader i 12-15 minuter.
 
 
 
 
 
DILLSÅS
2,5 dl matlagningsgrädde
1 fiskbuljongtärning
2 dl crème fraiche
1 msk pressad citron
1 dl hackad dill
salt och peppar
maizenaredning
 

1. Koka upp grädde och buljongtärning, vispa i crème fraiche och citronsaften.
 
2. Red av såsen och låt denkoka några minuter, smaka av med kryddor och ev. mer citronsaft.
 
3. Rör till sist ner dillen och servera såsen till fisken.
 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0