Moules frites

 
 
 
 
Men hur gott är det inte med musslor då? Jag åt så goda musslor på East i Stockholm med chili och koriander och det har blivit min favorit men det klassiska är ju med vin, vitlök, grädde och persilja. Nu la jag till morot och fänkål och det blev inte sämre.
Ja sen blev man ju bjuden på musslor i Belgien för några år sedan och fick lära sig hur riktiga Moules Frites ska ätas! (tack Marianne)
 
 
MINA MUMSIGA MUSSLOR
1 kg musslor
1 fänkål
1 morot
1 liten lök
2 klyftor vitlök
1/2 chili eller en nypa torkade flakes
salt
3 dl vitt vin
3 dl grädde
2 dl hackad koriander eller persilja
olja
 
 
 
1. Tvätta musslorna noga, jag lägger dem i vatten i diskhon, ryck bort "skägg" och kasta de som är trasiga eller öppna.
 
 
2. Dela och strimla grönsakerna och fräs de i några minuter i oljan utan att de tar färg, salta.
 
 
3. Tippa i vinet och låt det koka ner lite.
 
 
4. Lägg försiktigt i musslorna, vänd runt några gånger, tippa i grädden och på med locket i några minuter bara tills musslorna öppnat sig.
 
 
5. I med hackad koriander eller persilja och servera direkt!
 
 
 
 
 
 
MAJJO
2 äggulor
1,5-2 dl neutral olja
pressad cutron eller en skvimp vinäger
salt, vitpeppar och en liiiiten nypa socker
 
 
1. Se till att äggulor och olja är rumsvarma!
 
2. Vispa gulorna och droppa sakta i oljan under vispning tills det tjocknar,
 
3. Smaka av med syra och kryddor.
 
 
 
POMMES ska det vara till musslorna, skär potatis i stavar och kör i ugnen med rejält med olja på högsta temperatur!
 
 
 
 
 
 
 

Kommentarer
Postat av: Christoph

mmm. Blåskjell er så utrolig godt! Har du forsøkt det på grillen før?

Svar: Nix har aldrig testat det, men tack för tipset!
Karin Walker

2013-08-08 @ 09:12:58
URL: http://www.innifristelse.no

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0