Erikas rabarberkaka

 
I helgen har våra 3 tjejer varit hemma och det är alltid så kul när det blir lite fart i huset,  tyvärr var det ingen vidare fart på mig, trött som en tok och halsont så ett långsegt bröllop passade kroppen fint det!
Hade tänkt mig en helg med promenader och småspring men det var bara att ta det lugnt och gilla läget.
 
Har ni rabarber så gör den här kakan, den bjöd Erika på förra helgen och den är fantastiskt god.
 
 
 
ERIKAS RABARBERKAKA
 
Botten:
2,5 dl vetemjöl
2 msk florsocker
1/2 ägg
 
Fyllning:
2 ägg
1,5 dl vetemjöl
100g smält smör
3 dl fast rabarberkompott (koka ihop 3 stjälkar med 1/2-1 dl socker tills vätskan är borta)
 
 
 
1. Blanda ihop degen till botten, låt den ligga svalt i 20 min och tryck sedan ut den i en form 25x35 cm.
 
2. Nagga och förgrädda den i 10 minuter 225 grader.
 
3. Blanda sedan fyllningen ( utom rabarberkompotten!) och lägg hälften av den på den förgräddade kakan.
 
4. Lägg sedan på rabarbern och sist resten av fyllningen.
 
5. Grädda sedan kakan i 10 min, skär i bitar när den kallnat och pudra över lite florsocker.
 
6. Servera med en gräddklick!
 
 
 
 Vi var ut en sväng och fiskade på Näset men först skulle båten skuras.
Petter vi skickar räkning för det är väl din båt?!
 
 
 Hon som var mest fiskesugen blev utan firre......
 
 Storfiskarn och roddar`n!
 
 Fikapaus på bryggan!
 

Kommentarer
Postat av: Katarina

Rabarber är så gott och kakan låter mycket god! Krya på dig!

Svar: Ja den blev supergod! Tack nu mår jag toppen!
Karin Walker

2013-06-09 @ 20:50:26
URL: http://hovkonditorn.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0