Nässelpesto med solroskärnor

 
Jag fick en liten hink med nässlor av svärmor häromdagen och jag blev så himla glad och tankarna började snurra.....och stannade till på nässelpesto.
Nu är det testat och det blev riktigt gott och det passade fint till kex, ost, salami, oliver och sån`t plock. Det blir ganska mycket av den här satsen men att röra ned det som blir över i nykokt pasta med bacon, småtomater och mera ost borde bli gott.
Jag hittade ett recept med solroskärnor men det funkar med mandel eller pinjenötter också.
 
 
NÄSSELPESTO

100 g förvällda nässelblad (skölj nässlorna noga och koka 2 minuter i saltat vatten)

1 vitlöksklyfta, pressad

3/4 dl (40 g) solrosfrön

1/2 dl riven parmesanost eller annan lagrad ost

1/2 tsk salt

2 dl olivolja

svartpeppar

lite pressad citron och ngn örtkrydda om man vill ha mera smak

 

 

1. Lägg ner nässlor, vitlök, solroskärnor, parmesan och salt i en mixer.

 

2. Mixa in oljan, lite i taget, till en grötig konsistens.

 

3. Smaka av med peppar och ev lite pressad citron.

 

Kommentarer
Postat av: Fröken Dill

Aha, man gör pesto på FÖRVÄLLDA nässlor! Smart, färska mixade låter lite vågat, även om de påstås inte brännas serverade på detta vis heller...

Svar: Aha man kanske får vara modig och mixa färska då! Min nässelhörna klipps med gräsklippare nu så det blir kanske nya skott igen!
Karin Walker

2013-05-21 @ 14:04:44
URL: http://www.frkdill.blogspot.com
Postat av: Nena

Precis atit pesto ikvall har hemma, gillar det otroligt och varfor inte testa nasselpesto...maste bara klura ut vad Nasslor heter eller om det finns har i Italien:)

Svar: Du är väl omgiven av fantastisk basilika du....inte avis alls! Planterade om mina små basilikaskott men de växer grymt sakta!
Karin Walker

2013-05-21 @ 23:22:44
URL: http://www.paradiserecipe.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0