Rimmad torsk med ägg, brynt smör och pepparrot

 
Det här är kanske inte den ultimata sommarmaten men jag blir ofta sugen på något salt när det är varmt (igår blev det matjessill) och hjälp vilken sommar vi har här i medelpad. Jag kollade i mitt land och det har börjat grott redan och det är fortfarande maj, otroligt! Men det kan hända mycket än både "järnnätter" och rådjur kan dyka upp.
 
Har du tid att rimma torsken 1 timme innan du kokar den så blir den extra god men det blir gott ändå om du bara sjuder den som den är.
 
TORSK med ägg, brynt smör och pepparrot 3 port
 
400g torsk i portionsbitar
 
LAG till torsken, blanda och låt fisken ligga där i ca 1 timme
1/2 liter kallt vatten
1/2 dl salt
1/2 dl socker
 
KOKA IHOP 1/2 liter vatten, purjo eller lökbit, lagerblad, salt och kryddpepparkorn i några minuter och låt sedan fisken sjuda i 5-7 minuter.
 
Koka potatis och ägg och hacka/dela ägget.
 
Bryn smöret sakta tills det blir ljusbrunt och får en nötig, knäckig smak
 
Riv pepparrot och strö över fisken!
 
 
 
 
 
I veckan var jag på utegympa med Johanna, en helt fantastisk tjej som peppade oss att ta i och jobba. Träningsvärk tror ni? Yes, det kändes liksom.... överallt!
Hon har också startat en insamling.....och jag bli så himla rörd.
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0