Djävulsflotte

 
 
 
 
Mamma berättade om en den här kakan som hon hörde talas om på radio och självklart vill jag testa.
Kan bara meddela att den såg vidrig ut innan den åkte in i ugnen (så det fotot har jag kastat) och rejält "krackad" när den kom ut. Hur smakade den då? Ja det återkommer jag till för den ska sparas till helgens äventyr men ska man tro de som smakat så ska den var djäv.....god!
 
DJÄVULSFLOTTE
50 g mörk choklad
25 g smör
1 dl mjölk
2 dl vetemjöl
1,5 dl strösocker
1,5 dl hackade hasselnötter
2 tsk bakpulver
1tsk vaniljsocker
1 krm salt
 
Topping före gräddning:
1 dl strösocker
1 dl farinsocker
2 msk kakao
2 dl kokande vatten

 

1. Sätt ugnen på 175°.

2. Smält choklad och smör försiktigt i en kastrull och häll i mjölken.

3. Blanda alla de torra ingredienserna.

4. Rör ihop alla ingredienser (utom till toppingen då) och häll smeten i en smord/bakplåtspapprad form, ca 22 cm i diameter.

5. Blanda strösocker, farinsocker och kakao och strö det över kakan.

6. Häll på det kokande vattnet, ställ in i mitten av ugnen direkt och grädda kakan ca 35 min.

7. Servera med grädde!

 

Receptet är från Coop.se men tyvärr får jag inte till länken!


Kommentarer
Postat av: Kerstin

Gott.! Jag har blivit riktigt baksugen numera och då kan ju detta passa. Tror inte jag kommer att ha några som helst problem med att få i mej den kakan ;=)
Hoppas att du får en riktigt skön vecka. Kram

Svar: Den blev liksom härligt seg men jag ska ta mera kakao och mindre socker nästa gång. Just nu ser veckans väder inget vidare ut, varit ut på en regning promenad men det blir en em i backen iaf, kram
Karin Walker

2014-04-05 @ 18:07:54
URL: http://mindag365.blogspot.com
Postat av: Ann Sofi Matsafari

Det här låter jäkligt gott:)

Svar: Ja den blev inte så tokig faktisk! En gnutta mera choklad kanske och dra ner lite på sockret på toppen!
Karin Walker

2014-04-07 @ 07:42:52
URL: http://matsafari.nu

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0