Kålpudding med lingon

 
Nu är tomtarna väck och julgranen näck, bara belysningen kvar men jag måste väl spara något kul till mannen också! Fy vad tomt och tråkigt det blir, de röda gardinerna och lite annat varmt och rött får vara kvar ett tag till. Allt har gått i ultrarapid och motvind idag och jag berättade för mamma när hon kom hit idag att puddingen säkert var smaklös och torr och eländig...men där hade jag faktiskt fel så vi åt upp nästan halva formen till lunch!
Jag som såg fram emot Mästerkocken ikväll och ser att det står Handboll?????
Nej det är väl bara att sluta sura och packa till vattengympan!
 
 
KÅLPUDDING
800g köttfärs, gärna blandfärs (500g älg+300g lamm hade jag)
600g vitkål
1 liten riven gul lök
2 dl grädde
1,5 dl kraftig buljong/ vatten+tärning
3 msk smör
2 msk sirap
1 tsk salt och nymalen vitpeppar
 
Sås: Det blir god buljong i ugnsformen så koka upp den, en skvimp gräddmjölk och red av med maizena.
 
 
1. Skär vitkålen i små bitar och stek den mjuk ca 5 minuter på låg värme i smöret, salta och ringla över sirap.
 
2. Blanda färsen med lök, grädde, buljong, salt och peppar.
 
3. Rör sedan ner vitkålen i färsen och blanda om allt, ja det blir godast tycker jag!
 
4. Lägg smeten i en ugnsform och grädda puddingen i 35-40 minuter i 175 grader.
 
5. Kokt potatis, sås och lingon ska det vara till. (fast jag gillar att äta bara kålpudding och lingon)
 

Kommentarer
Postat av: Kerstin

Den kålpuddingen ser allt annat än torr ut. Nu blir jag riktigt sugen på kålpudding.

Svar: Ja den blev ju riktigt smarrig, fast Tommy frågade vad det var som luktade så illa i kylen???
Karin Walker

2014-01-15 @ 20:50:28
URL: http://mindag365.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0