Sotad lax med ljumma grönsaker och parmesan

 
Nu har jag semester och solen skiner som på beställning, helt super!
Det blev Borgsjön runt idag med en kompis, ett motionslopp på 2 mil så lite stelt är det i benen fast vi bara gick rundan. Nu ska jag ladda för spelmansstämma i Delsbo imorgon med mina spelevänner!
 
 
 
SOTAD LAX
4 portionsbitar lax
kryddmix/favoritkryddor du har eller:
mortla ihop 1 msk fänkålsfrön, 3 msk råsocker, 1/2 msk salt, chiliflakes efter smak (vissa sorter är grymt starka,
paprikapulver eller rökt paprikapulver är också gott)
Herbarias ekologiska kryddmix Graf von lax är supergod till detta!
 
GRÖNSAKER
1 knippe sparris
1 tråg champinjoner
1 knippe rädisor
gröna blad av ngt slag, ängssyra hade jag
parmesan eller ngn annan lagrad ost
olja
1 klyfta vitlök
salt och nymalen svartpeppar
 
KALL SÅS
2 dl creme fraiche
1 klyfta vitlök
1/2 dl kryddgrönt t.ex gräslök, dill, basilika, körvel eller persilja
 
 
1. Gnugga in laxen med ngn kryddblandning och stek den i torr het panna en minut på varje sida. Den ska ha en rå kärna men vill du inte ha det så kör den i ugn på 100 grader tills temperaturen är runt 52 grader, ca 20 minuter.
 
2. Ta bort den hårda änden på sparrisen och dela den sedan i bitar.
 

3. Kvarta rädisor, skiva svampen och vitlöken och fräs sedan grönsakerna i oljan, låt rädisor och vitlök bara fräsa med en kortis på slutet, krydda.
 
4. Lägg grönsakerna på ett fat tillsammans med de gröna bladen och flisa ost på toppen.
Skiva laxen i tunna skivor så blir det snyggt och trevligt, ja ni ser väl att det missade jag!
 

5. Servera med laxen och en kall sås.
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Kommentarer
Postat av: Kerstin

Härligt med semester. Hoppas att du får det riktigt bra! Sommarkram/Kerstin

2014-07-13 @ 22:20:36
URL: http://mindag365.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0