Pasta carbonara

 
Nu har jag legat på latsidan här både med matlagning och bloggskriveri men det är väl så att man är ute och stökar mer när det är sommar! Jag pratade lite med mina tomatplantor nyss så jag hoppas de tar i och blommar nu som bara den. Hörde talas om ett fint rådjur som stod på vår gård häromda`n..... hmm kollar väl om det tar sig i landet kanske. Gurkorna och jordärtskockorna växer i alla fall och alla kryddväxter men jag har blivit lurad förr ja` ;-)
Hur som helst blir det snabba rätter just nu och pasta går ju alltid undan det.
Vill du känna dig lite nyttigare än jag så fräs med lite grönsaker och blanda med!
 
 
 
PASTA CARBONARA 4 port
pasta för fyra, ca 350g okokt
2 paket bacon
5 dl grädde
3 dl riven ost med smak, parmesan, lagrad präst eller liknande
1/2 dl hackade färska örter t.ex timjan, basilika eller oregano
mycket grovmalen svartpeppar
salt
4 äggulor att toppa med
 
 
1. Koka pastan med rejält tuggmotstånd och stek under tiden baconet.
 
2. Slå av vattnet men spara en knapp dl med pastan, tippa i grädden i kastrullen och låt allt koka ihop.
 
3. Blanda ner bacon, det mesta av osten, örterna, krydda och låt det puttra ihop, smaka av för det krävs rejält med salt och peppar här!
 
4. När pastan känns klar lägg upp på tallrikar, strö över lite ost och lite grönt och servera med en äggula.
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0