Sesamlax med savoykålswok

 
 
Kål i alla former älskar jag! Erkänner dock att jag jobbar lite på brysselkålen för den är jag inte riktigt kompis med än men sist när jag dränkte den i smör och den sakta fick steka i pannan var den rätt ok.
Savoykål köpte jag häromdagen och den är verkligen vacker fast romanescon vinner beauty och smaktävlingen!
Nu blev det lax till som jag vänt i furikakemix men det blir gott med sesamfrön också däremot saknade jag nudlar till det här men det kom jag på när vi började äta så puttra på lite nudlar om du lagar det här!
 
 
SESAMLAX för 2
2 portionsbitar lax
1 dl svarta och vita sesamfrön eller en japansk mix som kallas furikake
1/2 citron, saften av den
salt och nymalen vitpeppar
smör
 
SAVOYKÅLSWOK
1/2 savoykålhuvud
2 morötter
1 fänkål
1 klyfta vitlök
kokosolja eller rapsolja att steka i
salt, peppar, en nypa chili om du vill ha lite hetta
 
 
WOKSÅS 2pers
2 msk sweetchilisås
2 msk citron eller limesaft
2 msk japansk soya
1 msk fisksås
1 msk riven ingefära
 
 
 
1. Salta och peppra laxen, vänd den sedan i sesamfrön/furikakemix och stek snabbt i smöret på båda sidor. Låt sedan fisken gå klart några minuter i ugnen på 100 grader till innertemperaturen är ca 55 grader.
 
 
2. Rör ihop woksåsen och koka nudlarna.
 
 
3. Skala morötter och skär i strimlor, ta bort lilla rotstocken på fänkålen och strimla den sedan, ta bort de grova "strängarna" på kålen och dela den sedan i bitar.
 
 
4. Woka först morötterna och sedan fänkål och kål i olja tills de mjuknat något men ändå har spänst kvar.
 
 
5. Riv i vitlök och krydda woken.
 
 
6. Jamen då är det bara att äta! Snyggt att lägga upp på ett stort fat med nudlar i botten och laxen på toppen.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0