Korvgryta med senapscreme

 
Åhh vad längesen jag gjorde korvgryta mina vänner och jag undrar bara varför?
Visst är det knepigt att vissa smaker ändras med åldern....när jag var liten och kom hem från skolan och mamma gjort korvgryta så var det inga glädjeskutt jag tog direkt eller när man redan vid grindstolpen kände kållukten från soppa eller pudding ..... och nu är det bland det godaste jag vet.
Det är tack vare mammas matlagning som jag är matgalen idag!
 
Senapssås till grytan gillar jag och idag testades Ånges egna senap från Senaperiet och den var jättgod och finns i flera typer och smaksättningar. Bruno hette sorten jag använde, grov och stark!
 
 
KORVGRYTA MED SENAPSCREME  4-5 port
 
4-5 hg falukorv
9-10 hg av rotsaker, morot, potatis, rotselleri, kålrot, palsternacka blanda som du vill!
1 gul lök
1/2 purjolök
1-1,2 liter kraftig buljong från kok eller tärning, gärna ekologisk
1 dl hackad persilja eller något annat kryddgrönt
salt och nymalen vitpeppar
 
 
SENAPSCREME
2 dl creme fraiche 34%
2-4 msk senap, smaka dig fram men det ska verkligen vara rejäl senapssmak tycker jag
salt
 
 
1. Skala och skär rotsakerna i bitar och skiva lök och purjo fint.
 
 
2. Koka upp buljongen och låt sedan rotsakerna och den gula löken koka tills de är mjuka.
 
 
3. Rör ihop senapscremen och ställ den kallt.
 
 
4. Skär korven i bitar och låt den och purjon koka med de sista minuterna.
 
 
5. Strö över persilja, smaka av med salt och peppar och servera grytan med senapscremen.
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0