Lammfile med jordärtskockor x2

 
Nej det här är inte onsdagsmiddagen i Albybyn utan en eftersläng från helgen!
Jag har haft en skön ledig dag och hunnit med att hälsa på både mamma, syster, sjuksyster och varit ute i fina vädret också. Planen var att åka till Sundsvall idag och handla lite med mamma men det orkade jag inte med så det får bli en annan onsdag det.
 
Jag gick tyvärr inte vidare i semifinalen på Cono Surs recepttävling, det var grymt spännande och tack snälla ni som röstat mig till semin. Det hade varit så häftigt att få åka dit, särskilt då vi firar silverbröllop den helgen (men nu har jag bestämt att vi ska åka till Gävle på standup och ja Paris eller Gävle ...hm...det är ju en viss skillnad;-) eller?
 
Stort Grattis säger jag till Anna som går vidare till finalen i Paris och jag hoppas hoppas hoppas att hon slår både finnar och Irländare med dunder och brak. Lycka till Anna!
 
 
 
Ibland är det bra att ha en rörig frys och en vimsig skalle, hittade en lammsadel längst ner i frysen!
Det är inte första gången jag blivit överraskad......
 
 
 
Jag skar loss två ytterfiléer och två små fina innerfileér och benet blev kokt till god buljong.
De fick ligga och marinera några timmar med kallpressad rapsolja, salt, peppar och rosmarin.
 
1. Ställ fram köttet så det är rumstempererat, ta bort rosmarinen och bryn sedan köttet i en panna.
Kom ihåg att de små fileèrna blir klara snabbt men de stora får gå klart i ugnen på 125 grader till en temperatur på 55 grader om du vill ha det rosa (mjuk som kinden körde jag för jag hittade inte termometern :-))
 
 
VINSÅS en lätt snabb variant utan finlir

2 dl rött vin, 1-2 msk fond av något slag, 1 msk tomatpuré, örtkvist om du har
 
1. Tippa i vinet i stekpannan när du stekt köttet och låt det koka ihop.
 
2. Tillsätt fond och tomatpure och låt det koka ihop.
 
3. Smaka av och servera som en sky eller red av med lite maizena.
 
 
 
 
 
Jordärtskockor från min pallkrage, hoppas nu att de är så lättodlade som alla säger så att det blir skörd nästa år också. Jag har lämnat kvar några stora fina i jorden så får man se vad som händer till våren.
 
JORDÄRTSKOCKSPURÈ
 
500g jordärtskockor
3-4 normalstora potatisar
1-2 dl mjölk eller gräddmjölk
50 g smör
salt och nymalen vitpeppar
 
 
1. Skala skockorna och lägg de i vatten med vinäger eller citron så de inte mörknar.
 
 
2. Koka de mjuka i nytt saltat vatten.
 
 
3. Slå av kokvattnet, i med smörklick och en grädd/mjölkskvimp och mixa till en puré, tillsätt vätska så det blir den konsistens du vill ha.
 
 
4. Salta och peppra.
 
 
JORDÄRTSKOCKSCHIPS
Såg i svärmors tidning Land att de friterat tunna skivor av jordärtskocka och gjort chips.
Jag tog mandolinen och sedan sköljde jag bort stärkelsen och torkade dem lätt.
Smack ner i het olja tills de är bruna och krispiga och som ni ser har jag ingen fritös men det funkar fint ändå!
Salt på såklart och de blev grymt goda.
 
En liten varning bara, skockorna innehåller inulin som är väldigt nyttigt MEN det kan också bli väldigt gasigt i magen om man är känslig eller äter för mycket! Tydligen kan man vänja sig om man nu är känslig och det är bra att blanda med potatis och mycket fett. Och ja om ni funderar så märkte vi av inulinet ;-))
Ha ha ha kanske bäst att inte bjuda på jättemycket skockor på fest eller så!
 
 
 
VITLÖKSFRÄSTA MORÖTTER OCH BÖNOR
Det passar bra till alla typer av kött tycker jag och ett bra alternativ på vinterhalvåret när färska grönsaker är lite tråkiga.
Skär morötter i tunna stavar, tina frysta haricortvert och fräs först morötterna i smör och låt sedan bönor och finhackad vitlök steka med en kortis, salta och peppra.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0