Peanutpie

 
 
 
Här kommer en mycket dimmig närbild av en mycket liten pajbit, det blev inte mer kvar ! Behöver jag säga att den var jättegod?! Receptet kommer från kokboken Buffé av Jon Hansson och Camilla Lindqvist och det var busenkelt att göra. Ja det blev väl ett ganska grovt kross av jordnötter i botten (läs:nästan hela) men det beror mest på mina klena armmuskler man borde kunna köra någon sekund i matberedare också.
Jag gjorde 1 1/2 sats av botten ( tog en form med 26 cm diameter) för jag gillar när det är mycket botten.
Den här pajen kommer jag att göra flera gånger!
 
 
 
PEANUTPIE
 
Botten:
250g jordnötter
140g råsocker (1,7 dl)
65g smör
35g vetemjöl (3,5 msk)
 
Chokladfyllningen:
250g mörk choklad, ca 70%
3 dl vispgrädde
2 äggulor
100g smör
 
Garnering:
Hallon, jordgubbar eller andra bär eller frukter
Florsocker
 
 
 

1. Lägg nötterna i en plastpåse, banka på dem med en kavel, kastrull e.dyl så du får ett grovt kross.
 
 
2.Blanda nötkrosset med råsockret, smöret och mjölet.
 
 
3. Tryck ut i en 25 cm form med löstagbar kant.
 
 
4. Grädda 5 minuter i ugnen och låt sedan botten kallna.
 
 
5.Koka upp grädden och häll den över chokladen, rör slätt, tillsätt sedan äggulor och smör, rör till en jämn smet.
 
 
6.Bred ut chokladsmeten över den kalla botten och ställ i kylen minst 2 timmar.
 
 
7. Garnera ev. med bär och servera med vispad grädde.

Kommentarer
Postat av: Mårtensson kök

Åhåhåh mums, det där med de salta nötterna till den söta chokladen - det kan ju inte bli annat än gott!

Hoppas det är bra med dej, förstår om du ät lite nervig nu:)
Kramar

Svar: Det blev verkligen gott! Ja det är bara fint med mig och visst är det lite pirrigt men jag tror Sandra vinner med sin kötträtt. Kram till er
Karin Walker

2014-10-06 @ 21:16:36
URL: http://martenssonskok.blogspot.se
Postat av: Ann Sofi Matsafari

Mums! Salta nötter och choklad är oslagbart:)

Svar: Superdupergott! Det är en bra kombo!
Karin Walker

2014-10-08 @ 20:59:25
URL: http://matsafari.nu
Postat av: Lotta - en kaka i ugnen

Åh, detta måste ju bara testats! Ser riktigt gott ut :)

Svar: Testa vettja! Den blir ganska mäktig meeeen god!
Karin Walker

2014-10-08 @ 22:07:42
URL: http://enkakaiugnen.bloggplatsen.se/
Postat av: Moma

Salta nötter och choklad är en fin kombo, jag gjorde nåt liknande och bjussade kollegorna på, det försvann i ett nafs!

2014-10-13 @ 10:13:28
URL: http://www.momaskitchen.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0