Wok med älgskav och blomkål

 
 
Regnet vräker ner och jag har en ledig dag, ganska mysigt faktiskt att småstöka lite inne. Det tog ett bra tag innan jag tog mig upp ur sängen, gammal som man är så har jag fått benvärk på nätterna den sista tiden :-( myrkrypet har bytt skepnad liksom och jag fattar nu att det är restlesslegs men jag känner inget på dagarna tack och lov. Färdigpjålat nu (det här är ju faktiskt en matblogg) det finns saker som är obotligt och tusen gånger värre och vissa nätter är det faktiskt ok!
 
Imorgon blir en grymt spännande dag för då får vi veta vem av oss tre bloggare som får åka till Paris och tävla vidare......
Den rätt som passar allra bäst till ConoSurs vin är den som vinner!
Jag hoppas såklart på vinst men jag tror jag vet vem som vinner.........
 
 
Wok kan väl passa när det är ruggigt?
Här kommer ett ungefärrecept, gissar att ni alla tager vad ni haver pang bom ner i wokpannan!
 
ÄLGWOK med nudlar 3-4 port
 
300g kött skavt från frusen stek eller fin grytbit av älg, fläsk eller nöt
1/2 stort blomkålshuvud eller 1 litet
1 färsk broccolibukett eller en näve frusen
1 röd paprika
1 näve sugarsnaps
1 rödlök
2 klyftor vitlök
1 msk riven ingefära
olja till pannan
nudlar för 3-4 personer
hackad koriander
salt och peppar
 
Woksås
1/2 dl sweet chilisås
2 msk ingefära
2 msk limejuice och skal
2 msk japansk soya
2 klyftor vitlök
2 cm hackad chili
2 tsk honung

Riv eller hacka ingefära och vitlök.
Hacka chilin och blanda ihop allt.
Smaka!
 
 
1. Börja med woksåsen. Dela blomkål och broccoli i fina buketter, skiva även stocken i tunna skivor!
 
2 Dela paprikan i bitar, halvera sockerärtorna, skiva lök och hacka vitlök.
 
3. Koka nudlarna.
 
4. Woka under tiden köttet som ska vara rumstempererat, snabbt i mycket het panna, salta, peppra och lägg det åt sidan.
 
5. Woka sedan grönsakerna och börja alltid med de hårdaste och sväng med lök, vitlök och ingefära på slutet.
 
6. Lägg upp nudlar, kött och grönsaker på ett serveringsfat och ringla lite av woksåsen över eller servera den vid sidan om.
 
7. Garnera med koriander om du inte hör till de som hatar det, I love it!
 
 
 
 
 

Kommentarer
Postat av: Ann Sofi Matsafari

Ja nu börjar älgjakten:) Och din skavade älg låter väldigt god!

2014-10-08 @ 20:54:36
URL: http://matsafari.nu

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0