Stekt sill med löksås

 
 
 
 
Saltsill älskar jag och det krävs väl inte direkt något recept på det men det är en klassiker som man lätt glömmer bort när man klurar på middagsmat. Godaste sillen är den man köper i hink tycker jag och den kan man ju både lägga in, steka eller göra lertallrikasill av. Glöm inte att den måste ligga i vatten 5-6 timmar innan!
Jag dubbelpanerar firren, först mjöl sedan ägg och sist pankosmulor/ströbröd.
Pankosmulorna är större och det blir mycket krispigare och godare (ja vi struntar i det här att smulorna rest från andra sidan jordklotet för man måste få vara miljöbov ibland ;-)
Stek i riktigt smör.
 
Stek mycket lök länge och väl i smör tills den är mjuk och söt, strö på en gnutta salt och en gnutta socker för det gjorde alltid min mormor. Ta undan hälften av löken och strö över lite mjöl i pannan över den andra hälften och späd sedan med mjölk tills du får en sås/simmig sky.
Servera med kokt potatis såklart!
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0