Lammfärsspett, kryddig bulgursallad och sås med feta och äpple

 
 
 
 
 Oj vad fort en semester går, mina tre veckor har gått nu och jag har haft det så bra och det bästa är att jag har några dagar kvar till hösten också. Tanken var att lägga ut lite semesterbilder nu men jag började kolla på en deckare så det får bli en annan dag men ett middagstips får ni, det här är ju ändå en matblogg ;-))
 
 
 
LAMMFÄRSSPETT 4 port
500g lammfärs eller blandfärs
2 tsk spiskummin
2 tsk paprika
1 tsk salt
2 klyftor vitlök
 
 
1. Blanda färsen med kryddor och riven vitlök.
 
2. Dela färsen i 8 bollar och krama dem sedan på en blötlagt grillspett.
 
3. Grilla eller stek i ugnen tills färsen känns fast och är genomstekt.
 
 
KRYDDIG BULGURSALLAD 4 port
4 portioner buljongkokt bulgur (pytsa i fond/buljongtärning i kokvattnet)
1/2-1 tsk sambal oelek
1 citron, skalet och saften
1-2 msk hackad färsk mynta eller 1-2 tsk torkad, smaka dig fram
salt och nymalen svartpeppar
2 tomater
 
 
1. Blanda grynen med sambal, citron och kryddor.
 
2. När bulgurn svalnat skär tomaterna i bitar och vänd ner i grynen.
 
3. Smaka av med kryddor.
 
 
 
FETAOCH ÄPPELSÅS med oregano
3-4 dl creme fraiche
100g fetaost
1 äpple
2 msk hackad färsk oregano eller 2 tsk torkad
salt och nymalen svartpeppar
 
 
1. Riv fetaost och äpple grovt och blanda ner i cf eller yoghurt.
 
2. Smaka av med kryddor och låt gärna såsen stå och dra en stund.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0