Semmelwraps eller vanliga semlor?

     
 
 
 
Jag tänkte hålla mig från att baka semlor till fettisdagen men igår gick det inte att vara bakåtsträvare längre.
När jag vaknade på min lediga dag och de första bilderna jag ser på Insta är semlor och de hypade semmelwrapsen då fanns det bara en sak att göra liksom!
 
Wrapsen har Mattias Ljungberg på Tössebageriet hittat på och jag kan erkänna att jag var mycket skeptisk så jag gjorde bara 4 st eftersom jag visste att det inte var något för mig.
JAG HADE HELT FEL för de var jättegoda!
Men förstå känslan före första tuggan då hjärnan tänker -Åhhh tortilla, muuuums med tacos och sen smakar det uuuunderbar semla!
 
Jag kavlade helt enkelt bara ut de rullade bullarna så tunt jag kunde (obs jag är nu ingen Tössebagare och hatar att kavla) Mina blev tjockare än de på bageriet men jag tyckte det var gott ändå!  Det rymdes två på en plåt, lät de jäsa som de övriga bullarna, penslade med ägg och gräddade de i 3 minuter bara. En puffade till och ville visst bli ett pitabröd men den ångrade sig när den kom ut från ugnen :-)
 
Nu vill jag säga att det går tusen gånger fortare att bara göra semmelbullar men gör några wraps om ni ska baka för det var värt den där eländiga kavlingen!
 
 
 MAMMAS SEMLOR
50 g jäst
5 dl mjölk
100g  rumsvarmt smör
1 dl strösocker
1 ägg
1/2 tsk salt
1 tsk kardemumma
ca 14-15 dl vetemjöl
2 kryddmått hjorthornsalt

Värm  mjölken (37°)
Smula jästen och rör ut med degvätskan.
Vispa ihop ägg och socker och rör ner det i vätskan.
Blanda i mjöl, hjorthornsalt, kardemumma och salt till en slät deg.
Klicka i smöret när du arbetar degen.
Om degen är alldeles för lös så rör i lite mera mjöl.
Låt degen jäsa 30 minuter.
Rulla släta bullar/kavla ut wraps och låt dom jäsa ca 45 minuter på plåten.
Pensla med ägg och grädda dom i 225° i 8-10 minuter/wrapsen i ca 3min.


FYLLNING
inkråm från bullarna
riven mandelmassa
en mjölkskvimp
några droppar bittermandelolja
grovhackade mandlar blev krispigt och gott i wrapen
vispad grädde såklart!

Kommentarer
Postat av: ɑ n n i k ɑ

Super mumsigt :D

2015-01-22 @ 19:33:24
URL: http://blogofphoto.webblogg.se
Postat av: Joanna-Livet med Asperger syndrom och kronisk smärta

ser så gott ut

2015-01-22 @ 19:47:11
URL: http://domkallarmighannes.com
Postat av: Kerstin

Semlor mums. Hittade den här filmen http://www.dn.se/webb-tv/klipp/nyheter/senaste-trenden-semla-i-wrapform/ om dessa semlor. Kul att se.

2015-01-27 @ 19:38:17
URL: http://mindag365-2015.blogspot.se/
Postat av: Ann Sofi Matsafari

Semlewrapsen har fullständigt exploderat och eftersom jag alltid vill gå mot strömmen så får det nog bli en vanlig hederlig gammal semla. Då vet man ju vad man får ;-D

Svar: Ja violken grej det blivit! Såg korvbrödssemla, pizzasemla och sist nu kladdkakesemla ;-) men nu ska jag äta en vanlig!
Karin Walker

2015-01-28 @ 20:45:40
URL: http://matsafari.nu

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0