Köttfärssås x 2

 
 
Egentligen behöver väl ingen ha recept på köttfärssås men ni får det ändå ;-)
Det första är på en Bolognese som behöver tid att puttra på spisen ett tag så den passar att göra när man är ledig och bara tar det lugnt. Recept nr två är en vanlig snabb sås som man gör medan pastan kokar.
Nu kommer min vän Ulla hit och ska äta med mig, undra vilken sås hon gillar bäst?
 
 
KÖTTFÄRSSÅS  BOLOGNESE
500g köttfärs, älg hade jag
1 stor lök
1 stor morot
2 klyftor vitlök
1 stjälk selleri eller en liten bit rotselleri
1 paket bacon eller rökt sidfläsk
1,5-2 dl kraftig buljong (vatten +tärning/fond)
2 msk tomatpure
2 dl rött vin
500g passerade tomater (Änglamarks ekologiska gillar jag)
2 lagerblad
2 tsk torkade örter
salt, nymalen svart och vitpeppar
olja/smör
1/2 dl färsk hackad oregano eller timjan
 
 
 
1. Hacka grönsakerna och baconet fint.
 
 
2. Bryn köttfärsen i en panna / gryta, krydda och låt sedan grönsaker och bacon fräsa med.
 
 
3. Pytsa i buljong, tomatpure, vin, passerade tomater, lagerblad och örter på med lock och låt nu såsen puttra på minst 45 minuter gärna flera timmar. (späd med vätska om det behövs )
 
 
4. När det är dags att äta smaka av med hackade örter och ev mera kryddor.
 
 
 
 
 
 
 
 
KÖTTFÄRSSÅS
500g köttfärs , älg hade jag
1 stor lök
1 stor morot
2 klyftor vitlök
2 dl kraftig buljong (vatten+tärning/fond)
2 msk tomatpure
500g passerade tomater
2 tsk torkade örter
salt, nymalen svart och vitpeppar
 
 
1. Hacka grönsakerna fint.
 
 
2. Bryn köttfärsen i en panna / gryta, krydda och låt sedan grönsakerna fräsa med.
 
 
3. Pytsa i buljong, tomatpure, passerade tomater och örter,  låt nu såsen puttra på och koka ihop 5-10 minuter.
 
 
4. Smaka av om det behövs mera kryddor innan det är dags att äta.
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0