Moussaka och en väldigt fin cykel......

 
 
 
Vilken konstig lördag det här har varit, vaknade med den fruktansvärda nyheten från Paris..... blir sittande i soffan och man förstår verkligen ingenting....vad händer runt omkring oss och hur kan människor bara göra såhär mot varandra? Hur ska det här stoppas och går det att få ett slut på eländet? IS är väl inte klubben som man kan prata tillrätta precis......
Innerst inne är jag ändå glad att äldsta dottern inte var i Paris den här helgen och hennes pojkvän var söder om Paris hos sina föräldrar.
Men var kommer cykeln in då? Jo den fick jag som andra pris i en recepttävling med Cono Sur och Sofija som vann hon är just nu i Paris och jag har ända tills idag gärna bytt plats med henne..... men jag känner mig väldigt väldigt nöjd att vara hemma.
Nu vet jag att hon är ok och dessutom tog hon hem hela stora tävlingen!
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Jag tänkte nu ge moussakan en till chans att imponera på mina smaklökar för det blev ingen wowupplevelse när vi var i Grekland. Aubergine är ju ingen grönsak jag köper så ofta utan jag brukar göra på liknande sätt fast med bara potatis. Vem borde kunna laga grekiskt om inte Alexandra Pascalidou? Det här är hennes recept eller rättare sagt hennes mammas som jag följt nästan helt (här kan ni applådera och ge mig hurrarop) Ostsåsen blev inte riktigt som i receptet för jag rensade bland "gammelostarna" men god och väldigt ostig blev den.
Nu halverade jag det här receptet och det känns som att 4 hungriga kommer bli mätta så det är rejält tilltagna portioner i receptet!
Jamen hörrni det blev jättegott trots att jag var rätt negativ till den här rätten, ett tips är att salta och peppra rejält på grönsakerna!
 
 
 
 
MOUSSAKA  6 portioner (jag tycker 8-10 ;-)
 
4 auberginer
1 kg potatis
 
KÖTTFÄRSSÅS
1 dl olivolja
2 gula lökar
1 vitlöksklyfta
500g nöt eller lammfärs
1 1/4 dl vitt vin
1 burk krosade tomater
2 msk tomatpure
2 msk bladpersilja
2 krm muskot
2 krm kanel
1 tsk salt
2 krm nymalen svartpeppar
en nypa chiliflakes eller lite färsk
2,5 dl riven ost
1/2 dl ströbröd
 
 
BECHAMELSÅS MED OST
1 1/2 dl vetemjöl
3msk rapsolja
9 dl mjölk
1 tsk salt
1 krm muskot
2 dl riven ost
2 ägg
 
 
 
 
1. Skär auberginen i 1 cm tjocka skivor, blötlägg i saltat vatten för att mildra den beska smaken. Efter 20 min torkar du dem på hushållspapper.
 
 
2.Skala och skiva potatisen ganska tunt, bryn den lätt i olja, krydda med salt och peppar och lägg den i botten på en stor ugnsform. Bryn auberginen på samma sätt men lägg den åt sidan så länge.
 
 
3. Köttfärssåsen: Fräs löken och vitlöken tillsammans med köttfärsen och tillsätt den andra ingredienserna till köttfärsåsen och låt puttra i 15 minuter på svag värme.
 
 
4. Ostsåsen: Vispa mjölet med rapsoljan. Häll mjölken i kastrull,  låt den bli varm och tillsätt mjölet som du vispat ut med rapsoljan. Låt såsen koka upp under omrörning i 2-3 min, tills du får en fin slät sås.
 
 
5.Ta bort kastrullen från plattan, salta, peppra och tillsätt osten och äggen, rör snabbt runt. 
 
 
6.Lägg köttfärsen på potatisen och därefter auberginen och häll sedan över ostsåsen så den täcker auberginen.
 
 
7.Strö över ost och lite ströbröd, för att skapa en krispig yta och grädda i ugnen på 200°C i ca 40- 45 minuter.
 
 
8. Moussakan blir extra god om den får "vila" lite innan servering. Sallad och tzatsiki passar perfekt till!
 
 
 
 
 
 
 

Kommentarer
Postat av: Kristina

Grattis till fina cykeln!!!! Den är du väl värd när det nu inte blev 1:a pris....

2015-11-17 @ 21:52:21

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0