Fisksoppa med saffran till många

 
 
I fredags bjöd jag på den här soppan till ett "vinlotterigäng", det blev ett hopkok av det jag hade i kylen bortsett från saffran då som inte hör till mitt basförråd. Citron, vitlök och grädde har jag alltid hemma, det kan rädda och smaksätta det mesta tycker jag! Nu vann jag inget vin men vad gör väl det ;-)
Såklart kan du pytsa i mera grönsaker som du gillar och skaldjur också men det blev en god soppa ändå!
Psst..... kom bara ihåg att inte koka fisken så den blir torr och tråkig, lova mig det sjuda bara sjuda.....
 
 
 
FISKSOPPA TILL MÅNGA 10 portioner
400g torsk
400 g lax
2 schalottenlökar/ 1 gul lök
3 klyftor vitlök
2 fänkål/1 riktigt stor
5 medelstora morötter
1 purjo
1,5 dl tomatpuré
2 paket saffran (1g)
2 liter kraftig fiskbuljong
2 citroner, skal och saft från dem
5 dl grädde
2-3 dl hackad dill
nymalen svart och vitpeppar
salt
smör/olja
maizena+vatten
 
 
 
1. Hacka lök och vitlök fint, strimla purjon.
 
 
2. Skala och dela moroten i små bitar/stavar, skär fänkål i grova strimlor men ta bort rotstocken först.
 
 
3. Fräs lök, vitlök, morötter, fänkål i en rejäl klick med smör i en stor kastrull några minuter under omrörning.
 
 
4. Låt sedan saffran, tomatpuré och purjo fräsa med (lägg ev i en till smörklick) någon minut till.
 
 
5. Tippa i buljongen och låt allt puttra på sakta tills morötterna är mjuka men med lite tuggmotstånd.
 
 
6. Riv i citronzest och pressa i saften, låt allt koka upp och red av en gnutta med maizena och vatten så soppan blir simmig men inte jätte tjock.
 
 
7.  Skär torsk och lax i bitar 2x2 cm, koka upp soppan igen, lägg fisken i grytan, på med lock och låt det bara sjuda i 4-5 minuter, dra gärna kastrullen åt sidan.
 
 
8. Rör ned dill och smaka av med salt och peppar.
 

Kommentarer
Postat av: Mårtenssons Kök

Åh, ljuva soppetider och underbara fisksoppor! We löööv:)
Men, ingen vinvinst? Och vi som satt här och höll tummarna så hårt vi bara kunde... Äsch, det kommer säkert fler chanser!

Kram på dej!

2015-10-11 @ 19:49:00
URL: http://martenssonskok.blogspot.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0