Quesadillas, krispiga grönsaker och tzatsiki

 
Planen för dagens middag var stuvad vitkål och kassler som jag älskar men när jag såg tortillabröden som var öppnade och utgånget datum så ändrade jag mig. (Ja ni fattar att jag var gluphungrig och kastade mig in i skafferiet när jag kom hem, skulle kunna äta ett hus vid middagstid!!)
Nu vill jag bara säga att bröden var helt ok och att vi alla måste både smaka och lukta mer på maten istället för att blint kolla på bästföredatum, det slängs på tok för mycket riktig mat!!
 
Grönsakerna blev överraskande goda, tänkte först woka dem men de fick vara krispiga och råa. Allt utom paprikan kom faktiskt från mitt land och det känns ju kul eftersom odling och jag inte synkar riktigt om ni förstår ;-)
 
 
QUESADILLAS, KRISPIGA GRÖNSAKER OCH TZATZIKI 2 port
 
4 stora tortillabröd
8 skivor salami eller skinka
100g brieost
2,5-3 dl riven ost
 
GRÖNSAKER
1 liten squash
6-8 små körsbärstomater
1/2 snackpaprika
1 stjälk blekselleri
2 msk kallpressad rapsolja
2-3 tsk äppelcidervinäger
salt och nymalen svartpeppar
 
TZATZIKI
1/2 gurka
2,5 dl yoghurt , turkisk eller grekisk
1 msk olivolja
1 tsk vinäger
1 tsk flytande honung
salt och nymalen svartpeppar
 
 
1. Tzatziki: Riv gurkan grovt, lägg den i ett durkslag, salta och krama ur all vätska när den legat några minuter.
 
 
2. Blanda gurkan med de övriga såsingredienserna och ställ den kallt.
 
 
3. Dela alla grönsaker fint, blanda runt med olja, vinäger och kryddor.
 
 
4. Fördela ost och salami på två tortillabottnar och tryck på de övriga två bröden som lock.
 
 
5. Stek i torr panna på båda sidor tills brödet fått färg och osten smält.
 
 
6. Dela brödet i trianglar och servera med grönsaker och tzatsiki.
 
 

Kommentarer
Postat av: ɑ n n i k ɑ

Mums!

2015-09-14 @ 21:43:50
URL: http://blogofphoto.webblogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0