Älgskavsgryta med lök och svamp



Årets svamp hamnade i kvällens middag och nu har jag plockat så mycket rödgul trumpetsvamp så jag tror jag klarar mig.....kanske. Jag blev skitsur idag när mitt trattisställe inte var något trattisställe utan ett kalhygge.....men vi åkte vidare till mitt dåliga trumpetställe som i år var ett bra trumpetställe och då försvann surtanten!

ÄLGSKAVSGRYTA
5 hg älgskav från en stek eller fin grytbit
1 stor lök
1 klyfta vitlök
2 msk tomatpuré
1 stor näve torkad svamp eller 5 dl färsk
2 dl kraftig buljong, gärna svampbuljongtärning
4 dl grädde/creme fraiche
8-10 krossade enbär
1 msk messmör/gelé/svartvinbärssaft
1/2 msk soya
maizena+vatten till redning
salt och peppar

1. Skav av lövtunna köttflagor från en stek som legat framme ca 2-3 timmar.

2. Hacka lök och vitlök, blötlägg den torkade svampen eller dela den färska.

3. När köttet blivit rumstemp. så stek det hastigt i smör, krydda och lägg över i en gryta.

4. Krama ur svampen och fräs den i smör, låt lök och vitlök fräsa med på slutet .

5. Tippa svampfräset i grytan tillsammans med buljong, grädde, tomatpuré, enbär, något sött, soya och lite redning.

6. Låt grytan koka upp och ställ åt sidan så smakerna får gojsa till sig.

7. Låt inte den här grytan koka så mycket för har du otur kan det bli segt men har du gott om tid så är det inga problem!




Dagens skörd av svamp och de här trivs ju där det är surt.....




.....och det gjorde visst Kattis också!


Här kommer några flera av mina älgrecept.


ÄLGGRYTA MED KANTARELLER



ÄLGRULLADER



KÖTTFÄRSRULLE MED OST OCH BACON
Trackback
RSS 2.0