Oxfilé med bea och gott vin

 
Det är aldrig fel med beasås!
Jag köpte dragon i vinäger på matmässan, det blir extra god sås av den tycker jag och är praktiskt att ha i kylen (bara att fylla på med vinäger på bladen). Man fick med ett recept också, en enklare variant där inget ska kokas ihop och reduceras och heller inget vattenbad så den här gick fort att göra!
 
 
BEARNAISESÅS
200g smör
3 äggulor
1 msk dragonblad i vinäger (funkar med torkad dragon+vinäger också)
1 msk vatten
1 msk persilja
salt och nymalen peppar
 
 
1. Smält smöret i en kastrull, skumma från ytan så att smöret blir klart.
 
2. Vispa samman äggulorna med dragon och vatten i en tjockbottnad kastrull och låt det sjuda på svag värme under vispning tills det tjocknat ( tils den inte omedelbart går samman om du drar ett spår i kastrullbottnen).
 
3. Ta kastrullen från plattan och droppa försiktigt i smöret under ständig vispning tills såsen tjocknar, undvik att vispa ner bottensatsen från smöret (jag tog med det ändå och såsen blev ngt tunnare men fantastiskt god)
 
4. Smaka av såsen med hackad persilja, salt, peppar och en gnutta vinäger ville jag ha!
 
Här har jag ett liknande recept och här den allra enklaste med cremefraiche.
 
Jag fick ett vin  A-amarone att provsmaka och det passade perfekt med ett smakrikt vin till köttet och den feta såsen, riktigt gott!
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0