Fiskfredag kanske?

 
 
Här får ni några fiskrecept som jag gillar!
Och här tänkte jag skriva om ditt och datt men jag går och lägger mig istället för jag är så himla trött.
Hoppas ni får en riktigt trevlig och god helg!
 
 
LAX I UGN MED ROTSAKER 4 port
4 portionsbitar lax
1 citron, saften av den
1 stor fänkål
2 palsternackor
1 morot
1,5 dm purjolök
3-4 tomater
5 dl grädde
3 msk smör
2 dl riven ost med smak
salt och peppar
 
1. Pressa citron över fiskbitarna och låt de liggapå ett fat.
 
2. Skiva fänkålen tunt men ta bort den lilla rotstocken.
 
3. Skala palsternackor och morot, skär de fint/strimla med potatisskalaren eller med en mandolin.
 
4. Strimla purjolöken och fräs nu alla grönsakerna i smöret några minuter tills de fått lite färg, salta och peppra.
 
5. Lägg sedan grönsakerna i en ugnsform, salta och peppra fisken och lägg den på grönsakerna.
 
6. Häll sedan över grädden, strö över osten och gratinera allt i 25-30 minuter i 175 grader.
 
7. Servera med kokt potatis om du vill men jag tycker det räcker med rotsakerna.
 
 
 
 
Rimmad torsk med brynt smör, ägg och pepparrot
 
 
 
 
Lax med västerbottenost
 
 
 
 
Lax i ugn med kräftstjärtar
 
 
 
Fiskgratäng med räksås
 
 
Stekt strömming med potatismos och dillsmör
 
 
Baconlax med ostbroccoli
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0