Baguetter till helgfrukosten!

 
 
 
 
 
 
Ledig fredag har jag och det var inte alls fel att börja dagen med en nygräddad baguett!
Plättlätt recept, det räcker att du har en bra våg! Annars kan du kolla in mina länk längre ner här till mitt vanliga långjästa bröd som också är ett större recept. Degen svänger du ihop på kvällen, den får jäsa hela natten och sedan gräddar du på morgonen.
 
 
FRUKOSTBRÖD för 3 personer
5g jäst
300g vatten
390g vetemjöl special (Saltå Kvarn gillar jag)
9 g salt
 
 
1. Blanda ut jästen med vattnet, tillsätt mjöl, salt och arbeta ihop degen som ska vara ganska lös.
 
2. Täck med plastfilm och låt den jäsa svalt över natten eller i rumstemperatur 8 timmar.
 
 
3. Sätt ugnen på 250 grader.
 
 
4. Tippa ut degen på mjölat bord, knåda den inte utan forma till 3 avlånga snurrade bröd.
   ( i receptlänken står det att man ska göra treslag med degen och det gjorde jag men det blir gott hursomhelst)
 
 
5.Jag lät bröden jäsa 30 min på plåten och sedan tjoff in i ugnen.
   Pytsa in 1 dl varmt vatten och låtsas att du har en ångugn!
 
 
6. Grädda tills bröden har rejält med färg i ca 18 minuter och låt de sedan ligga utan duk så blir skorpan hård!
 
 
Kolla in Stina och den här videon och dröm lite som jag gör.......tänk ett nytt kök och en sån där ångugn!
Snacka om att snäppa upp matlagningen och baket till en annan nivå, ska man hoppas på en extremsnäll tomte eller en Lottovinst? Det sista tror jag.... här kan du läsa och längta lite.
 


 
 
 
Det här receptet blir ett stort bröd, segt och med en hård skorpa!
 

Kommentarer
Postat av: Anonym

Funkar det inte med vanligt vetemjöl?

Svar: Jodå funkar alldeles utmärkt!😊
Karin Walker

2015-10-23 @ 19:36:13

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0