Helgens middag kommer här!

 
 
I helgen har Lisa och hennes pojkvän Kim varit hemma från Uppsala och det är lycka det!
Jag ville laga något nytt och spännande men Lisa ville ha älgkött så hon fick bestämma och det var ett riktigt bra val.
 
 
Förrätt: Färska rödbetor, chevrecreme, skinkchips och kanderade valnötter/pumpa/solrosfrön
 
 
Varmrätt: Tjälknöl, potatisgratäng, trattkantarellsås
 
 
Efterrätt: Pavlova med hallon, blåbär och choklad
 
 
FÖRRÄTT:
 
1. Tvätta och koka rödbetorna mjuka (1 liten rödbeta/portion) men med lite motstånd.
 
2. Mixa ihop såsen.
 
3. Lägg 1 kallrökt eller lufttorkad skinkskiva/persson på ett bakplåtspapper och torka i ugnen på 150 grader tills de krymper ihop, låt de kallna.
 
4. Lägg 2 dl valfri blandning av nötter/frön i en torr stekpanna. Rör hela tiden, strö över 2 msk socker/honung eller muscovadosocker och låt det smälta, ta av från plattan och låt kallna på ett plåtpapper.
 
 
 
GETOSTKRÄM
100 g chevré
1 dl creme fraiche (34% tycker jag!)
salt och nymalen peppar

Jag kör allt med stavmixern tills det blir slätt.
Ibland brukar det stå i recept att man ska ta bort kanten runt osten men det gör inte jag, gott om man stöter på en ostkant!
 
5. Skiva rödbetorna tunt med kniv eller mandolin. Lägg upp på assiett med salladsmix, sås, nötter och skinkchips, ringla ev över lite olivolja och strö på flingsalt.
 
 
 
 
 
TJÄLKNÖL är ju grymt gott och enkelt,  receptet finns här!
 
 
POTATISGRATÄNG 4-6 port
1 kg potatis
3 dl grädde
2 dl mjölk
1 dl buljong
2 klyftor vitlök
1 liten gul lök
1,5 tsk salt
nymalen svart och vitpeppar
2-3 dl riven ost med smak
 
1. Skala och skiva potatis, lök och vitlök.
 
2. Varva i en form och krydda mellan varven.
 
3. Blanda all vätska och slå i formen, toppa med ost och in i ugnen på 175-200 grader tills potatisen är mjuk och gratängen fått färg.
 
Funkar fint att förkoka allt i en kastrull också och sist bara gratinera i ugnen!
 
 
 
SVAMPSÅS
1 liter svamp, trumpet, tratt, bland eller champinjoner
2 msk smör
3 dl grädde
1/2 msk tomatpuré
en skvimp soya
salt, nymalen vitpeppar

Lägg den färska svampen i en varm panna och låt vätskan släppa och koka in.
Lägg sedan i smöret, stek svampen och krydda.
Tippa i grädde och låt det puttra ihop tillsammans med tomatpuré och soya.
Vill du ha tjockare sås så red med mjöl och mjölk.
 
 

 
 
Marängtårta eller Pavlova om man så vill är lätt eftersom botten kan göras flera dagar i förväg!
På med vispad grädde och bär strax innan den ska ätas.
Koka upp 1/2 dl grädde och rör ned 50-75 gram mörk choklad, blanda väl och du har en sås att ringla över!
 
RECEPTET tog jag här. Jag hoppade över choklad och kakao i smeten och gjorde bara en stor botten som täckte nästan hela plåten, enklare så tyckte jag (läs:latmaja)
Och 5 dl svensk grädde ska det va på tårtan, kom nu ihåg det mina vänner!
 
 
 
 
 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0