Mumsig vaniljsås och en enkel råkräm

 
Tyvärr så gick jag inte till finalen i Paris med min rätt men jag får vara nöjd ändå fast lite surt när det ändå var så nära;-) Sofija vann med sitt goda kött, parmesanpommes och wasabibea så nu hoppas jag verkligen att hon tar hem första priset! Hennes mat matchade vinet allra bäst och receptet ska testas för pommes med parmesan måste vara gryyyymt gott! Nu hoppas jag att andrapriset blir mitt som är en cykel men eftersom jag inget hört så är jag tveksam.......
 
Hur som helst så kastar vi oss ut i såsträsket och om ni gillar paj vilket jag gör och gillar såser utan konstigheter i så tycker jag ni ska testa den här goda vaniljsåsen som Leila gjort.
Av alla pajer man ätit så vinner en vanlig enkel smulpaj tycker jag men jag gör alltid extra smul för det gillar ju alla!
 
 
VANILJSÅS
5dl  mjölk 3%
1 vaniljstång  ( ekologiskt vaniljpulver tog jag )
1,5dl  socker
7  äggulor
0,75dl  majsstärkelse
25g  osaltat smör ( fast jag kör med extrasaltat ;-)
2dl  vispgrädde
 
 
 
1. Koka upp mjölken och vaniljstången/pulvret och dra det sedan åt sidan.
 
 
2. Vispa socker, äggulor och majsstärkelse.
 
 
3. Vispa försiktigt ned den varma mjölken i bunken med äggvispet och häll sedan tillbaka det i kastrullen.
 
 
4. Sjud såsen och rör hela tiden tills den tjocknat, häll direkt krämen i en bunke och rör i smöret.
 
 
5. Låt den kallna, lägg gärna en plastfolie direkt på såsen så det inte blir någon hinna.
 
 
6. Vispa 2 dl grädde och blanda det med vaniljkrämen till en fluffig sås.
 
 
 
Har du provat det här ekologiska vaniljpulvret? Perfekt tycker jag om man inte orkar stå och pilla med vaniljstänger!
 
 
 Det här är mycket godare än det låter, jag lovar!

RÅKRÄM
3 äggulor
2 msk strösocker
2 msk vaniljsocker eller 1/2-1 tsk av vanilpulvret
3 dl grädde

1. Vispa äggulor, socker och vaniljsocker/pulver fluffigt.


2. Vispa grädden och vänd ner äggvispet.


3. Smaka av om du vill ha såsen sötare.
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0