Pulled Älg en riktig höjdare!

 

 
Hoppas ni haft det fint i jul för det har jag! Väldigt tyst och lite ledsamt nu när alla ungdomar dragit hem och ska ut och flyga kors och tvärs..... och det där med hejdå gillar inte jag, tur att två av barnen bor nära i allafall ;-)
 
Har ni tröttnat på julmat då? Inte riktigt än för mig men vi bröt av med en annan middag igår  "tacostyle", lite omväxling är bara bra det. Jag har gjort pulled älg några gånger bl.a till ett bröllop där brudparet ville ha hamburgermeny ( Kidneybiffar och Halloumibiffar ), små sliders och det blev superbra med det långlagade älgköttet. Med några omgångar gjorda kan jag bara meddela att ju "sämre" kött man har desto godare blir den här rätten. Då menar jag de där seniga musklerna som man brukar mala eller "korsochtvärsbitar" som man tänker göra kokkött/pölsa av de blir bara bäst till pulled Älg!  På med en köpt eller egengjord BBQ-sås, lök, vitlök, ner i en gryta och in i ugnen på låg temp. i mååånga timmar! Just det här köttet var nog inne i 8 timmar så det är ju ingen snabbmat direkt men den sköter sig ju själv ;-)
 
 
Här har ni recept och byt bara ut fläskköttet mot älg om du vill!
 
  • Hoppa absolut inte över den picklade löken för den bryter av så fint mot köttet, lova!!
 
  • Servera med rostade rotsaker, potatismos/sötpotatismos, pitabröd/hamburgerbröd, tortillabröd eller tacochips.
 
  • Vitlökssås och BBQ-sås måste det vara och den sistnämnda har du ju redan i grytan från långkoket!
 
  • Sallad, tomater och majs och de grönsaker du gillar!
 
 
 
 

Kommentarer
Postat av: rememberthiis.blogg.se

Gott :D

2015-12-27 @ 16:14:20
URL: http://rememberthiis.blogg.se/
Postat av: Jag är inte dum i huvudet! Jag har Aspergers syndrom!

ser så gott ut


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0